Hur kom ni på idén att starta ett band tillsammans?
- Vi har båda varit musiker stora delar av livet, men på varsitt håll. Eftersom vi är just kusiner så ses vi ibland och tar en pubrunda och jammar lite. Helt plötsligt så insåg vi ju att vi borde göra något ihop efter alla dessa år som musiker. Country/bluegrass/old time föll sig naturligt då det är genrer vi båda gillar.
Vad är det bästa – och det mest utmanande – med att vara en duo?
- Det bästa är ju verkligen att det är så smidigt att bara vara två. Det verkar också vara väldigt lättsålt. Nu växlar vi ju mellan olika instrument för att det ska bli lite variation på scen men ibland saknar man vissa instrument och stämmor från inspelningarna. Det kan vara en utmaning att fylla ut och kompensera för det live, så att det inte känns som att det saknas för mycket.
Hur ser det kreativa arbetet ut mellan er – skriver ni låtar ihop, eller har ni olika roller?
- Det har fallit sig naturligt att vi sitter på varsin kammare och skriver vårt eget material, anpassat för vår egen röst, då vi bor en bit ifrån varandra (Peter bor i Karlshamn, Jens bor i Malmö). På albumet är hälften Peters och hälften Jens låtar. Det kanske kommer ändra sig i framtiden, men just nu funkar det bra!
Ni har släppt flera singlar redan – finns det någon låt som känns extra viktig för er?
Peter:
- För mig personligen är det den första singeln I Don’t Feel Like Dancing Anymore som vi släppte. Den är liksom startskottet och min personliga favorit. Den har fått mycket fin feedback och den har också snurrat mest av de låtar som är ute.
Jens:
- Den första av mina låtar som släpptes var My Cup of Tea, så den känns speciell för mig. Det blev väl också ett slags startskott för mitt mandolinspel. Vi hade tidigare spelat den med två gitarrer och tänkte att den först skulle spelas in så, sen tyckte Peter att jag skulle testa att spela mandolin på låten och så blev det. Nu är det svårt att tänka sig låten utan. Men jag tycker alla låtar har sin unika karaktär och är speciella på sitt sätt. Det är en bra blandning.
Vad kan vi förvänta oss av ert debutalbum den 14 augusti?
- En smaskig röra av country, bluegrass, american folk, appalachian och mycket mer! Allt med akustiska instrument. All sång och alla instrument är inspelade av oss.
Vad är det roligaste med att spela country och bluegrass – är det tempot, svänget eller något helt annat?
- Absolut är det melodierna och svänget och även stämsången och att få bygga fina solon. Det är ju folkmusik, det är ju gamla melodier och väldigt folkligt. Det passar alla åldrar och det ger en känsla av urkraft.
Hur påverkar er uppväxt i Karlshamn musiken ni gör idag?
- Karlshamn är en erkänd musikstad. En väletablerad musikskola som vi båda har gått på. Vi gick även på estetiska programmet med musikinriktning och lärarna där var väldigt engagerade! Mycket musikföreninger och musikliv! Sen är kanske stilen vi spelar nu inte så utbredd i stan men vi har stabila musikben att stå på, tack vare vår uppväxt i Karlshamn.
Om ni fick sätta ihop en drömlineup för en festival – vilka tre artister (levande eller ej) skulle ni boka?
- Oj! Här får vi nog svara båda två:
Peter:
- Flatt & Scruggs, Doc Watson, Billy Strings.
Jens:
- Ja, på en festival vill man ju ha lite spridning så Flatt & Scruggs får stå för bluegrass, Hank Williams för honky tonk och Sierra Ferrell för det mer moderna.
Vad vill ni att folk ska känna efter att ha hört er musik?
- Att de ska känna den glädjen vi känner när vi spelar och att de kanske har upptäckt något nytt! Den bästa kommentaren vi fått efter ett gig: "Ni är helt fantastiska! Jag har upptäckt musik jag inte visste att jag älskade!" Kan vi få folk att känna så då kan vi vara nöjda!
Hur firar man bäst ett debutalbumsläpp – har ni något särskilt inplanerat?
- Vi släpper albumet den 14:e augusti. Samma dag åker vi till Grenna Bluegrass Festival, så det blir väl till att fira där men att göra lite reklam också kanske! Sen vill vi ju få ut albumet på LP också så det ska vi försöka fixa så snart som möjligt! Vi är helt independent. Vi gör allt själva från låtidé till färdig master, så det finns mycket att fixa med inför hösten och framtiden, men roligt har vi och det är ju det viktiga!
Stort tack Peter och Jens. Lycka till med nya albumet!