Intervju med Jessica Falk

Publicerad: för 8 månader sedan (2025-09-23 20:15)

793

VISNINGAR
Intervju med Jessica Falk
Foto: Kristofer Lönnå
Fem frågor till ständigt aktuella Jessica Falk om musiken, minnesvärda möten och framtidsplaner.

Med en fot i Nashville och en i Sverige fortsätter Jessica Falk att skapa musik som berör. I den här intervjun berättar hon om resan mot sitt eget sound, minnesvärda möten i studion och varför hon vill träffa Dolly Parton.



Hur skulle du beskriva din musik för någon som aldrig hört dig tidigare?

– Det har tagit några år för mig att hitta det uttryck som känns som jag. Jag har spelat in i Nashville varje år sedan 2010. Men från 2023 så känner jag att jag nu helt hittat hem i det jag vill uttrycka i musiken. Det som släpptes i år, 2025 - "Only Got Today" har mer countryvibbar än tidigare med fioler bland annat. Det känns verkligen genuint och fint och jag har fått enormt fin respons både på Nya Zeeland, UK och Argentina.

– Jag stoppar egentligen ogärna in mig själv i ett musikaliskt fack. Jag vill att musiken ska få tala för sig. I min musik finns influenser av olika musikstilar. Man kan höra en mix av pop/rock/country. Låtarna har kommit till genom egna livserfarenheter eller genom möten med människor. Jag vill med mina texter, livsberättelse och musik, stärka människor att våga satsa på det de tror på och ta vara på livet.



Hur ser en vanlig dag ut i studion eller när du har en spelning, från morgon till läggdags?

– En inspelningsdag inför studioinspelning börjar med en timmes crosstrainer för att få upp sångflåset, nyttig frukost och sedan fullt fokus på att ge "heart and soul" i studion. Jag jobbar i Addiction Sound Studios som ligger på Music Row och som ägs av David Kalmusky. Ibland spelar alla musiker in samtidigt och ibland åker jag hem till trummisen Greg Morrow någon dag innan och lägger trummorna där, då han är så otroligt upptagen med inspelningar och turnéer. Det blir väldigt personligt att vara med på en sådan inspelning hemma hos så fantastiska musiker.



Har du något ögonblick på scen eller i studion som du aldrig kommer att glömma?

– Jag minns när jag 2013/2014 spelade in mitt album "Just Do It!" och studion ägdes då av rockbandet "Journey´s" keyboardist och låtskrivare Jonathan Cain. Ni vet han som skrivit hiten "Don´t Stop Believin". Jag har spelat den så många gånger under mina 10 år som barpianist runt i världen.

– Jag sa till min producent Scott Baggett - tänk om jag kunde få träffa honom... Det blir nog svårt sa han, för han är sällan här numera. Jag stannade kvar i studion när producenten och musikerna gick och käkade. När jag sitter där i en fåtölj så kommer det in ett gäng och de börjar lyssna på deras senaste liveinspelning, som ingen ännu hört... Så vänder sig ena mannen mot mig och säger - Hey, do you like it? och skrattar högt,

– My God, it´s really Him, tänkte jag - Jonathan Cain! Jag fann mig och frågade om vi kunde ta en selfie. Sen gick han och satte sig vid flygeln och spelade "Don´t Stop Believin" och jag ringer till min man i Sverige som alltid lyssnat på dom och säger: - Hör du! Ja, säger han det är ju "Don´t Stop Believin". Ja men det är LIVE NU i studion. Ett minne för livet. Jag blir väldigt sällan starstruck. Men detta var ett ögonblick jag aldirg glömmer och bilden finns i min självbiografi "Från Khao Lak till Nashville" som gavs ut för ett år sedan.



Vilken countryartist skulle du helst vilja ta en öl eller kaffe med och varför?

– Jag skulle kunna säga många. Men jag väljer Dolly Parton som verkligen är en stor förebild på många sätt för mig och många andra kvinnor. Hon visar på att allt är möjligt - drömmar kan bli verklighet. Arbeta hårt och kör och strunta i vad andra tycker. Älskar hennes texter och musik och känner igen mig just i storytellingen som också är mitt signum.



Vad händer just nu för dig – nya släpp, turné eller något annat spännande på gång?

– I början av oktober åker jag några veckor till Nashville för nya inspelningar, skriva nytt material och för att starta upp ett nytt samarbete och musikprojekt som känns mycket spännande. 2026 ser ut att bli ett roligt countryår för mig så gör som alltid - Don´t think - Just Do it! Ny musik är tänkt att komma förhoppningsvis i november också om vi hinner med.


Stort tack Jessica för att du var med och svarade på våra frågor!

Missa inget av Jessica Falks kommande spelningar och släpp.

Jessica Falk
Se mer:
Jessica Falk

Kommentarer 3

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Jessica   8 månader sedan

Svar på # 10473:

Jessica Rilegård   8 månader sedan

Underbara Jessica❤️
Så mycket energi och glöd!!
Gör som alltid..JUST DO IT💪

Tack Jessica 💖 Yes, I will!

Jessica Rilegård   8 månader sedan

Underbara Jessica❤️
Så mycket energi och glöd!!
Gör som alltid..JUST DO IT💪

Lars-gunnar Molander   8 månader sedan

Stort Stort
Lycka till
Just Do It


Dela sida:
Etiketter: