Intervju med Jamie Meyer

Publicerad: för 10 månader sedan (2025-08-05 14:25)

950

VISNINGAR
Intervju med Jamie Meyer
Foto: janie.se
Vi har fått en intervju med Jamie Meyer. Jamie har prisats både i Sverige och internationellt, med nomineringar vid bl.a. Los Angeles Music Awards, Rockbjörnen och NRJ Music Awards.

“Pop rock with a Nashville twang – straight outta Hisingen”, så beskriver Jamie själv sin musik. Han berättar om en vän som spelar med Garth Brooks och Dolly Parton, och om sina egna spelningar på legendariska Bluebird Café – där den allra första var den mest minnesvärda.


För de som inte känner till dig – hur skulle du beskriva din musik?

- Pop rock med Nashville twang. Etablerat på Hisingen.


Vad växte du upp med för musik?

- Allt från vad mamma och mormor lyssnade på – Vikingarna, Sten & Stanley och Lasse Stefanz – till musiken jag själv upptäckte: Def Leppard, Bon Jovi, Bryan Adams och såklart Stefan Andersson. I övrigt allt annat som visades på MTV under 90-talet.


Vad är viktigast för dig i en låt – texten, melodin eller känslan?

- Melodin fångar mitt intresse. Texten håller mig kvar.


Har du någon countryklassiker du alltid återkommer till?

- Kenny Chesney ligger mig varmt om hjärtat. Han är en av de första countryartisterna jag upptäckte.
Albumen som formade mitt stora countryintresse är:

Kenny Chesney:
When The Sun Goes Down
The Road & The Radio

Keith Urban:
Golden Road
Be Here

Jack Ingram:
This Is It


Vilket är det mest minnesvärda gig du gjort hittills?

- Det finns många, men jag får nog säga att första gången jag spelade på Bluebird Café i Nashville var en milstolpe (2012).


Har du någon udda vana innan du spelar live?

- Om jag hinner brukar jag knyta mina händer, stå och titta mig själv i ögonen i en spegel. Lite creepy, jag vet :)


Vem inom country skulle du helst ta en kaffe eller öl med?

- Det har redan hänt. Flera gånger.
Min vän Jimmy Mattingly, som spelar med Garth Brooks, Dolly Parton och Reba, har många fina minnen att dela. Jag ser fram emot tills vi ses och kan catch up igen.


Har du någon guilty pleasure i spellistan?

- Jag har bara guilty pleasure i min spellista, haha! Den enda som kanske har någorlunda cred är nog ändå Tom Petty.


Har du något på gång just nu – släpp, turné, något annat kul?

- Ja, nu jobbar jag på många nya låtar och ser fram emot att äntligen få släppa lite ny musik.


Stort tack, Jamie, för att du ställde upp och bjöd på dig själv! Vi ser fram emot kommande släpp.

Missa inte någon ny musik eller kommande spelningar med Jamie Meyer.

Jamie Meyer
Se mer:
Jamie Meyer

Kommentarer 2

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Jamie   10 månader sedan

Det är han verkligen, Old PRO

Old Pro   10 månader sedan

Jimmy Mattingly är kung!


Dela sida:
Etiketter: