Intervju med Echoes & Rhymes

Publicerad: för 8 månader sedan (2025-09-16 22:26)
Uppdaterad: för 8 månader sedan (2025-09-20 23:43)

485

VISNINGAR
Intervju med Echoes & Rhymes
Fem frågor till bandet Echoes & Rhymes som blandar traditionell bluegrass med moderna influenser.

Bandet berättar om vardagen i studion, minnesvärda ögonblick på scen, höstens nya singel "Broken Queen" och planerna på en resa till USA och Nashville.



Hur skulle ni beskriva er musik för någon som aldrig hört er tidigare?

– Vi har ju grunden i Bluegrass och använder mycket av de traditionella rytmerna och framför allt instrumenten som hör till den genren. Men vi skiljer oss nog mycket från andra bluegrassband utifrån hur vi skriver våra låtar. Ibland blir det mer pop- och folkinslag eller americana, och ibland är det mer åt ren bluegrass. Vi blandar modernt och traditionellt ganska mycket och texterna speglar ju våra egna liv och erfarenheter. Vi kan nog kalla det Americana med bluegrass i grunden. Eller kanske newgrass. Ni kan lyssna och berätta för oss vad ni hör kanske, haha.



Hur ser en vanlig dag ut i studion eller när ni har en spelning, från morgon till läggdags?

– Vårt vanligaste mönster är nog att vi äter frukost, skojar lite, kommer på att vi måste spika outfits och stressar lite kring det. Sen brukar vi behöva bege oss till soundcheck ganska tidigt. Vi kanske smårepar lite för att komma i form före giget. Sen äter vi, gör oss iordning, tar ett glas vin och laddar upp innan vi går ut och kör järnet! Sen möter vi ju gärna publiken och hänger lite efteråt.



Har ni något ögonblick på scen eller i studion som ni aldrig kommer att glömma?

– Alltså som musiker vill man ju inget hellre än att ens musik ska beröra.. och i somras var det en kvinna som kom fram efter en spelning och sa att en av våra låtar hade fått henne att börja gråta, för att den verkligen träffade något i henne. Det är en väldigt stor och nästan lite overklig känsla att få höra det om något man har skapat.. ett väldigt fint minne som vi bär med oss.



Vilken countryartist skulle ni helst vilja ta en öl eller kaffe med och varför?

– Vi måste nog säga både Dolly Parton och Sierra Ferrell. Dolly är en tidlös ikon, både som låtskrivare och artist och det vore sjukt häftigt att få höra historier om hennes långa karriär och bara få uppleva henne på riktigt. Sierra Ferrell ÄLSKAR vi också. Hon representerar samtiden på ett så coolt sätt med en otrolig röst och unik stil. Hon kan nog verkligen inspirera fler unga att börja med den här genren också. Lite som Billy Strings. Så drömmen vore både Dolly och Sierra! (Billy kan haka på om han vill).



Vad händer just nu för er – nya släpp, turné eller något annat spännande på gång?

– Nu i höst kommer vi att släppa en singel som heter ”Broken Queen”. Det är en fin låt som vi verkligen gillar och känner mycket för och det ska bli väldigt kul att få dela den med er. Vi har även börjat planera för en resa till USA nästa år där vi siktar på att besöka Tennessee, North Carolina och Virginia. Exakt vilka städer det blir återstår att se. Men Nashville blir det garanterat i alla fall! Eftersom vi spelar amerikansk folkmusik känns det som en viktig resa att göra, men också väldigt rolig! Vi hoppas få massa inspiration, träffa härliga människor och att vi får jamma loss! Vi har också skrivit många nya låtar så under hösten kommer vi även lägga mycket fokus på att arra dom, och i vår kommer vi att fokusera mer på att spela live.



Stort tack till Echoes & Rhymes för att ni delade med er och lycka till framöver!

Missa inget av Echoes & Rhymes kommande spelningar och släpp.

Echoes & Rhymes
Se mer:
Echoes & Rhymes

Kommentarer 0

Bli den första att kommentera Intervju med Echoes & Rhymes.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Ingen har kommenterat ännu.

Dela sida:
Etiketter: